Results 1 to 26 of 26
    Conqueror MaGoff's Avatar

Default Warmachine/Hordes Swedish Nationals 2010

Ja, nu smäller det snart ordentligt! Officiella Svenska Mästerskapen i Warmachine/Hordes 2010 hålls i Göteborg!

Kval-turneringar

* Pressgangers och/eller butiker kan ansöka om att hålla Kval
    * Ansökan om att hålla ett Kval skall inkomma (till warmachine[at]wizard-games.com) senast 2 veckor före turneringens datum (så att vi kan gå ut med information i tid)
    * Minst 4 deltagare krävs för att turneringen skall räknas som ett Kval
    * Top 25% (avrundat neråt) i varje Kval-turnering är kvalificerade till SM (se dock * nedan)
    * ”Pass Down” gäller dvs. om en person som redan Kvalat hamnar på kvalplats igen passas dennes plats neråt till nästa person som inte redan kvalat.
    * 3st Kval kommer att hållas hos Wizard-Games i Göteborg
    * Vi hoppas givetvis på många deltagare och att alla aktiva butiker och Pressgangers kommer att genomföra 1-5 kvalturneringar
    * Rapportering av Kval skall ske till warmachine[at]wizard-games.com snarast efter avklarad turnering (senast 1 vecka efter)

Formatet för varje Kval bestäms själv av respektive Organizer. Vi rekommenderar dock att Kval-turneringar spelas enligt samma eller liknande format som Finalen.

Datum för officiella Kval
    Påsk - Gothcon, Göteborg (Antal kvalade: 7st)
    14/5 - LinCon, Linköping (Antal kvalade: 3st)
    15/5 - LinCon, Linköping (Antal kvalade: 2st)
    29/5 - Wizard-Games, Göteborg (Antal kvalade: 2st)
    19/6 - Dragon's Lair, Stockholm (Antal kvalade: 2st)
    3/7 - Wizard-Games, Göteborg (Antal kvalade: 2st)
    30/7 - Kattcon 2010, Katrineholm (Antal kvalade: 3st)
    31/7 - Kattcon 2010, Katrineholm (Antal kvalade: 5st)
    15/8 - Dragon's Lair, Stockholm (Antal kvalade: 2st)
    21/8 - Wizard-Games, Göteborg
    21-22/8 - Sydcon, Malmö

Här finns den kompletta listan över spelare som har kvalat. Listan innehåller varje spelares bästa placering, vilken fraktion som spelades i den turneringen och om kvalificeringen är via "Pass Down" eller inte. Listan kommer att uppdateras kontinuerligt fram till finalen.

Final

* Finalen äger rum lördagen den 11:e september 2010 hos Wizard-Games i Göteborg
    * Vinnaren av SM får en officiell pokal med gravyr, producerad av Privateer Press
    * Army Size: 35 points
    * Revised SteamRoller 2010 används med följande varianter från Appendix:
    o Hardcore Painting Required (allt målat och basat)
    o 2 Lists Required (Each must be fielded at least once)
    o SteamRoller Scenarios (which ones will be announced in advance)
    * 32 spelare, Swiss

* I den osannolika situationen att 32 platser inte räcker så får man sin Finalplats utifrån placering i sin bästa Kvalturnering, dvs. först 1:a platser, därefter 2:a platser osv. ner till ”Pass Down”-kvalificering.

* Spelare skall ha någon typ av Timer med sig till Finalen (t ex en mobiltelefon)

Wizard-Games
    Kvilletorget 18
    417 04 Göteborg
    Tfn 031-514150
    Last edited by MaGoff; 08-17-2010 at 08:45 AM.

Vad exakt menas med att detta är det officiella mästerskapet?
    Förstå mig rätt, jag tycker bara att alla verkar hålla SM var man än är ett gäng som spelar warmachine. Kolgruvan höll väl ett SM för något år sedan i STHLM?

En annan intressant fråga är ju den om plats. Göteborg har ju uppenbart ett organiserat warmachine-spelande som verkar skilja sig från Stockholms. Wizard-Games har styrt upp det riktigt bra vad jag hört, med regelbundet spel på tisdagar om jag inte minns fel? Här i STHLM är det i mina ögon ganska annorlunda för tillfället;

Få ställen har WM-kvällar här om ens något ställe.

Dragon's Lair är överbefolkat av warhammer-kidz och går i regel inte att boka för turneringar på dagar då jobbande personer är lediga pga. warhammer-turneringar.

Arcane håller inte öppetider som man kan planera efter (oregelbundna), men de kan säkert ställa upp en kvalgrupp med gänget på Kolgruvan.se. Arcane är antagligen det enda möjliga.

SF-bokhandelns vrå är trång och de flesta vet inte att man får spela där.

Följdfrågan är ju då: finns det fler spelare i GBG än STHLM och övriga orter? Antagligen inte. Jag har svårt att föreställa mig att det i detta fall, då organisation är relativt kass i STHLM och stora delar av resterande landet (annat än gänget på Arcane, max 10 eldsjälar), skulle vara så att det kommer att organiseras realistiska kval i förhållande till spelare.

Antagligen kommer vi prata om en siffra på kanske 90% GBG mot 10% resterande landet. Förlåt om jag är grinig, men det luktar väldigt mkt GBG-mästerskapen och tydligt inofficiellt.
    Last edited by Kidney-Snatcher; 04-14-2010 at 03:45 AM. Reason: Stavning skall rättas.

Conqueror Arlaharen's Avatar

Lite required reading:

http://kolgruvan.se/sed/forums.php?m=posts&q=321

Finns fler diskussionstrådar om just SM på Kolgruvan, men där är svaret på varför WG har en officiell stämpel.

Tackar för det! Låter ju väldigt riktigt och seriöst denna gång, och jag måste medge att jag inte förväntade mig att få höra att "detta sm faktiskt är riktigt". Men å andra sidan, hade någon bara postat det inlägg du länkade till så hade jag inte tolkat det som potentiellt oseriöst.

I övrigt fattar jag egentligen inte varför vi STHLMare skall behöva åka till GBG för att visa var skåpet skall stå. Känns lite trist bara helt enkelt, då jag antar att över 90% av spelarna här faller bort pga. det.Riktiga events hålls åtminstone i Globen, men man får väl inte alltid som man vill

Arlaharen, hur verkar det på KG? Är folk taggade på att ta semester och åka till götet?

Om 15 år sänds SM på Tv 4

Var man än väljer att hålla SM så kommer ju utsocknes folk att behöva flytta på sig för att ta sig dit, så det blir ju ett manfall hur man än gör. Bara för att det blev GBG första gången betyder det ju inte att det kommer vara där nästa heller. Både Katrineholm och Lund har hittills uttryckt önskan om att arra SM i framtiden så förhoppingsvis behöver vi från kongliga hufvudstaden inte behöva vallfärda så långt nästa år.

Jag tror att samtliga spelarceller i Sverige kommer att få minst ett par tunga spelare till SM. När västkustska fiskeflottan anländer i den bleka gryningen kommer de mötas av ärrade veteraner med tärning, tenn och linjal i högsta hugg. Smällarna när det späda göteborgsköttet slammas tillbaka in i sin deploymentzone kommer att höras ända bort till Borås!

Låter stabilt. Kul att det blev lite fart på skandinaviska forumet också! Konceptet med olika städer som arrar SM, i en minst sagt OS-liknande stil, gillar jag.

Gällande ljudet från en ev. slamning in i fientlig deployment zone, så har jag ett minne av att Khadorspelarna på arcane hade en förkärlek av Karchev med Berserkers om det stämmer, hör vi det i hufvudstaden (där vi har en kung, kanske inte världens ballaste kille, men vi har en iaf).

Halloj igen!

Ja, med "Officiellt" menas just det; sanktionerat av Arcane Tinmen och Privateerpress.

Ursprungstanken var att hålla SM på Gothcon i år men då tiden blev för knapp blev vi (Wizard-Games) tillfrågade om vi ville hålla eventet. Och självklart ville vi det

Vart SM kommer att hållas nästa år eller året därpå har vi ingen aning om, men vi hoppas att detta kan vara gnistan som får Warmachine/Hordes att tända till i Sverige. Om vi gör ett bra jobb med SM i år tror vi dessutom att oddsen är goda att turneringen nästa år, vart den än hålls, kommer att bli ännu bättre med ännu fler deltagare!
    Magnus, Wizard-Games
    Kvilletorget 18, 417 04 Gothenburg, Sweden
    Tfn 031-514150
    Quote Originally Posted by Rynth View Post
    Nothing in the game deserves to be as despised as the most disliked models are, and none of the models held as forum darlings are quite deserving of the praise they get.

Mycket bra initiativ och hela skåne-delegationen kommer försöka att deltaga!

WM har växt mycket på sistone och är definitivt inte bara ett gäng eldsjälar utan många nya spelare som är väldigt sugna på att åka runt på turneringar!

Kul att höra att även Sydlänningarna är sugna på att vara med!

Jag pratade med Anthony från butiken Unispel för ett par dagar sedan och han var väldigt positiv till arrangemanget. Han skulle genast fundera på att hålla kvalturneringar i Lund, så prata med honom om du inte redan gjort det.
    Magnus, Wizard-Games
    Tfn 031-514150
    Nothing in the game deserves to be as despised as the most disliked models are, and none of the models held as forum darlings are quite deserving of the praise they get.

Conqueror

Helt klart nice! Vi från Halmstad (tja, vi är 2st ivf!) kommer att deltaga också!

Uppdaterat första posten med lista över hittills godkända kval-turneringar.

Kom igen nu Stockholmare, Skåningar och alla ni andra! Låter ni verkligen Linköping och Göteborg härska så totalt?

Ansök om att hålla SM-kval nu!
    Magnus, Wizard-Games
    Tfn 031-514150

Destroyer of Worlds Hjelmen0's Avatar

Very cool! I'm involved with the Danish Masters 2010, and it's always a great deal of fun. Both the initial work, and the event itself.

I wish you guys the best of luck with the event and qualifiers!
    Valander! Don't click "View Post"! Just. Dont.

Thank you for the wishes!

We've had a really good response for this initiative and we think that both Qualifiers and Final will be great fun!
    Magnus, Wizard-Games
    Tfn 031-514150

Det börjar dra ihop sig för kval i Göteborg! Lördag 29/5 kör vi vår första kvalturnering på Wizard-Games och antalet platser är begränsat till 16st. Här kan du läsa mer!

I skrivande stund finns det fortfarande platser kvar, men vänta inte för länge med att anmäla dig om du vill spela. Föranmälning görs i butik eller på telefon 031-514150.
    Magnus, Wizard-Games
    Tfn 031-514150

Destroyer of Worlds Thadrin's Avatar

Kanske dags för oss i Uppsala att försöka börjar spela igen...fast jag kommer inte känner mig riktig sugen tills min styrkabok kommer (då jag kommer framöver vara mycket mer Searforge spelande än Khador, även om möderlandt lockar än).

Livet är lite mer stressade än det var för ett par år sedan dock. Två av de som var tidigare mycket aktiv (dvs både f.d. Press gangers) har små barn nu. Inte så lätt att bara iväg och spela.
    Playing: Trollbloods. Searforge.
    QUOTE (PPS_Mod:Josh)
    If you're trying to decide whether to go for it or play conservatively, stop. Just push your little metal men forward, declare your actions, and bet everything on doing something that's cool.

I Kvalet 29:e maj hos Wizard-Games kommer följande scenarios att spelas: Overrun, Destruction, The Gauntlet och Kill Box.
    Magnus, Wizard-Games
    Tfn 031-514150

Datum för officiella Kval
    Påsk - Gothcon, Göteborg (Antal kvalade: 7st)
    14/5 - LinCon, Linköping
    15/5 - LinCon, Linköping
    29/5 - Wizard-Games, Göteborg
    3/7 - Wizard-Games, Göteborg
    21/8 - Wizard-Games, Göteborg
    Linköping mot GBG. Kom det ngn från hufvudstaden?

Kom, såg och segrade

Well, på lördagen i varje fall. Stark andraplats på fredagen. Jocke/Hindisis är kvalad sen GothCon.

För alla som tänker åka på kommande kvalturneringar/Final hos Wizard-Games vill jag klargöra målningskraven.

Från WG Eventkalender:

"Hela din styrka, dvs. alla modeller måste vara målade och ha färdiga baser. Inga "Svarta Uniformer" eller "De går på svart aska" kommer att tolereras! I samband med registreringen kommer arrangören att titta på deltagarnas arméer och diskvalificera eventuella styrkor som innehåller ofärdiga modeller.

Hur vet man om en modell är färdig eller inte? Om du tror att du kan behöva motivera eller argumentera för att din modell är färdig, då är den inte färdig. Så se till att måla dina figurer eller riskera att diskvalificeras!"

Jag hoppas att det är tydligt nog, men om du har några frågor bör du kontakta oss i god tid före respektive turnering så tråkigheter kan undvikas.
    Magnus, Wizard-Games
    Tfn 031-514150

I första posten finns nu en länk till den kompletta listan över vilka som kvalat till SM hittills. Listan kommer att uppdateras kontinuerligt fram till Finalen.
    Magnus, Wizard-Games
    Tfn 031-514150

De scenarier som kommer att spelas i kvalet 3:e juli är: Close Quarters, Process of Elimination, Incursion och Kill Box.

Scenarierna spelas i slumpvis ordning och är från Revised Stemroller 2010.
    Magnus, Wizard-Games
    Tfn 031-514150

Kvalificeringslistan är nu uppdaterad efter helgens kvalturnering.
    Magnus, Wizard-Games
    Tfn 031-514150

Kvalificeringslistan är nu uppdaterad med de senaste turneringarna (Kattcon och King of the Iron Kingdoms).
    Magnus, Wizard-Games
    Tfn 031-514150

Kvalificeringslistan är nu uppdaterad med de senaste turneringarna (Sydcon och WG kval 3).

För att vi skall kunna förbereda oss på bästa sätt ber vi att alla som kvalat och tänker delta i finalen skickar ett mejl till warmachine[at]wizard-games.com och bekräftar sitt deltagande. På så sätt hjälper ni oss att göra turneringen ännu bättre!
    Magnus, Wizard-Games
    Tfn 031-514150

Finns fler diskussionstrådar om just SM på Kolgruvan, men där är svaret på varför WG har en officiell stämpel.